Telenor Xtra: Fra fotballfritidsordning til Eliteserien

Pressemelding – 20. oktober 2021 06:30

(Fornebu, 20. oktober 2021) Fotballfritidsordningen Telenor Xtra, i regi av Telenor og Norges Fotballforbund (NFF) har siden starten engasjert nær 58.000 barn og unge landet rundt. Dette er et tydelig breddetilbud, men har også fostret proffspillere. Nå fyller Telenor Xtra 10 år, og er fremdeles et viktig bidrag til spillere, trenere og klubber over hele landet.

– Vi legger stor vekt på at dette skal være et inkluderende tilbud med kvalitet, hvor alle som vil ha mer aktivitet utover det ordinære lagstilbudet kan delta, uavhengig av ferdighetsnivå eller sosial tilhørighet. Deltakerne får et tilpasset treningsopplegg, og alle mottar treningstøy, bag og drikkeflaske som en del av ordningen. Sammen med et godt kosthold og kyndig leksehjelp ser vi at tilbudet er både sosialt og ferdighetsutviklende. Telenor Xtra er et godt eksempel på hvordan vi løser samfunnsoppdraget i praksis. I tillegg til spillerutviklingen, virker tilbudet for inkludering og mot utenforskap, sier Bo Folke Gustavsson, fagansvarlig i Telenor Xtra.

Gustavson fremhever betydningen av at unge jenter og gutter er i daglig aktivitet.

– Ved å påvirke aldersgruppen 8-12 år håper vi å kunne utvikle barnas motoriske, mentale og sosiale ferdigheter. Målet er at barna er mer aktive og blir best mulig ut fra den enkeltes forutsetning.

Betyr mye for barn, foreldre og klubber
Clausenengen fotball i Kristiansund er en av klubbene som driver Telenor Xtra. Daglig leder Jan Trygve Pedersen sier fotballfritidsordningen betyr mye for barn, foreldre og klubben.

– Vi har vært med i Telenor Xtra siden oppstarten i 2011. Det har vært god oppfølging fra NFF sentralt, med fagsamlinger både nasjonalt og regionalt. Dette har gitt oss gode innspill i arbeidet vi har gjort. I tillegg har vi hentet inspirasjon fra andre klubber som også er Telenor Xtra-arrangører.

Klubben har i løpet av disse 10 årene hatt rundt 500 forskjellige barn fra alle fem fotballklubbene i Kristiansund og fra alle ni barneskoler i kommunen.

– Blant de mest positive sidene er at det har blitt mange venner på tvers av klubbene og skolene, og at barn får mer trening enn de får gjennom klubbtreninger.

Vi har også prøvd å ha fokus på sunne vaner, med både mat og frukt før treningene og restitusjonsdrikk etter trening.

Fra Telenor Xtra til proffliv
Telenor Xtra er et breddetilbud, men vektlegging av gode kostholdsvaner og leksehjelp, og god kvalitet på trenere har skapt stjerner.

– Noen av spillerne som har vært innom er senere blitt profesjonelle spillere og har debutert i Eliteserien. Vi skal ikke ta hele æren for det, men vi har lagt til rette for at alle deltakere, uavhengig av nivå har kunnet føle mestring når dem har deltatt hos oss, sier Jan Trygve Pedersen.

«Klubbene gjør en uvurderlig jobb»
Idrettslagene står for den praktiske gjennomføringen av Telenor Xtra. Siden starten er 878 klubber registrert som arrangører, og flere av disse har vært med siden starten.

– Idrettslagene har en stor del av æren for at Telenor Xtra har fått en så sentral plass for mange etter skoletid. Det gjøres en fantastisk jobb der ute, skryter Petter Svendsen, sponsoransvarlig i Telenor Norge.

Telenor sponser fotball og ski fra bredde til topp.

– Uten bredde, ingen topp, er vårt budskap. Når vi ser hvor mye denne ordninga betyr for både idrettslag foreldre og skolebarna, oppnår vi det vi ønsket da vi dro i gang Telenor Xtra for 10 år siden, sier Svendsen.

Fakta
Norges Fotballforbund og Telenor samarbeider om Telenor Xtra, et landsomfattende fotballtilbud etter skoletid – fotballfritidsordning (FFO). Hensikten er å skape trivsel og utvikling blant de unge. Telenor Xtra gir et godt og kvalitetssikret tilbud til barna etter skoletid som vil komme fotballen og samfunnet for øvrig til gode.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Roald Orheim, informasjonssjef Telenor Norge, telefon: 957 74 993, e-post: roald.orheim@telenor.com
Petter Svendsen, sponsorsjef, telefon: 900 55 402, e-post: petter.svendsen@telenor.com
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse