Nyttår i Telenors nett: Økning i både SMS og sosiale medier

(Fornebu, 1. januar 2021) Telenors kunder sendte 14,7 millioner tekstmeldinger på nyttårsaften. Snapchat dominerte årets siste dag for femte året på rad, mens TikTok mistet betydelig trafikk.

Nyttårsaften ble annerledes i år. Store sammenkomster ble fraværende, og mange hadde derfor behov for å sende sine lykkeønskninger digitalt. Det ga utslag på Telenors mobilnett. Store og små i de tusen hjem har likevel hatt god kapasitet til å surfe på mobilen gjennom jule- og nyttårshelga. Og til tross for et voksende antall sosiale mediekanaler, viser det seg at de tradisjonelle meldingstjenestene som tekstmeldinger (SMS) og bildemeldinger (MMS) fortsatt er populære.

Hele 14,7 millioner tekstmeldinger gikk gjennom Telenors nett i løpet av årets siste dag. Dette er noe opp sammenlignet med fjorårets nyttårsaften, hvor 14,0 millioner SMS ble sendt. Snapchat fortsetter å dominere. Aktiviteten ved midnatt økte med over 60 prosent sammenlignet med fjoråret. Det er nesten 15 ganger så mye sammenlignet med en vanlig dag, viser tall fra Telenors mobilnett.

Fem år på rad: Snapchat dominerer

– Bruken av Snapchat har nærmest eksplodert de siste årene, særlig på nyttårsaften. Det var ikke et unntak i år. Til sammenligning gikk eksempelvis trafikken på Facebook og Tiktok ned rundt midnatt. Det er ingen tvil om at Snapchat er spesielt godt egnet til å sende venner- og familie lykkeønskninger. I tillegg evner tjenesten å fange øyeblikket. Det er rett og slett lettere å snappe rakettene på direkten og sende det med én gang, sier Petter-Børre Furberg, administrerende direktør i Telenor Norge.

Sammenlignet med fjorårets nyttårsaften var datatrafikken i mobilnettet ved midnatt i år 97 prosent høyere. Trafikken fikk et betydelig hopp i timene ved midnatt nyttårsaften.

– Uavhengig om det er snap, insta eller gode gamle messenger, jule- og nyttårsaften domineres av høy bruk av sosiale medier. Det merket vi spesielt i år, særlig siden vi ikke har kunnet samle oss i like stor grad som normalt. Våre kunder forventer at mobiltelefonen skal kunne fungere uansett hvor de befinner seg, og derfor er vi glade for at vi har utvidet kapasiteten med 100 prosent det siste året. Dette gjør at folk kan bruke de tjenestene de ønsker nær sagt hvor som helst, forteller dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Trafikktoppen ved midnatt nyttårsaften i forhold til trafikktopp på vanlig dag i utvalgte sosiale medier:

Snapchat: + 1.500 prosent

Facebook: + 60 prosent

Instagram: + 78 prosent

TikTok: – 15 prosent

Millioner av SMS og MMS

Nyttårsaften er den dagen i året hvor vi sender flest bilde- og tekstmeldinger. I år var intet unntak – 14,7 mill. SMS og 1,2 millioner MMS ble sendt idet vi entret 2020. Tallene gjelder for perioden fra midnatt natt til 31. desember til klokka 06.00 1. januar.

For hele 2020 viser SMS og MMS fortsatt et høyt nivå. Det ble sendt omtrent 5,8 milliarder SMS-er og omtrent 142 millioner MMS-er i løpet av 2020.

– Den generelle økningen i 2020 kan skyldes mer bruk av SMS under korona samt mer utsendelse fra myndighetene. Til tross for at vi sendte spesielt mange millioner meldinger på nyttårsaften, ble det i realiteten sendt langt mer enn dette. Hvis vi tar høyde for Snapchat, iMessage, Facebook Messenger og Whatsapp er det klart at enorme mengder ble sendt. Det var nok mange som kjente mobilen vibrere på nyttårsaften, sier Amundsen.

SMS-bruken toppet seg ved midnatt med cirka 200 prosent over toppnivå på en normaldag. Til sammenligning nådde Snapchat-bruken en trafikktopp kl. 00.00 nyttårsaften og lå 1.500 prosent over vanlig nivå, viser Telenors tall.

På nyttårsaften ble det sendt 14,7 millioner SMS og 1,2 millioner MMS, forteller Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Foto: Martin Fjellanger.

Faste juleinnslag på TV senket mobiltrafikken

Selv om mobiltrafikken er høy, viser tall fra Telenor, at folk evner å legge mobilen fra seg. Det gjelder spesielt når populære juletradisjoner vises på lineær tv. På lille julaften sitter eksempelvis mange nordmenn klistret til tv-skjermen og følger med på «Grevinnen og Hovmesteren». Telenor registrerte at mobiltrafikken, inkludert SMS-trafikken, sank med 10 prosent da sketsjen gikk på TV. I år falt også data- og taletrafikken markant med omtrent 15 prosent under kongens nyttårstale da folket samlet seg rundt TV-skjermen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge

Tlf: 900 21 000, e-post: [email protected] eller ring pressetlf. på 800 80 900

Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse