Norwegian lager bærekraftige produkter av uniformer

Norwegians aller nyeste prosjekt i samarbeid med UNICEF hjelper barn i nød, skaper arbeidsplasser for innvandrerkvinner og reduserer selskapets miljøpåvirkning. Ved gjenbruk av selskapets uniformer kan tusenvis av plagg reddes fra søpla – et avgjørende grep i kampen mot tekstilavfall.

I 2020 skal Norwegian bytte ut dagens uniformer. Derfor lanserer selskapet og UNICEF Norge i dag pilotprosjektet Still Travelling with Norwegian. De brukte uniformene blir oppgradert til nye, bærekraftige produkter som vil bli solgt om bord enkelte av Norwegians flyvninger. 


Unike og håndlagde produkter
– Nå som vi bytter ut noen av uniformene våre, er det viktig at vi ser på hvordan vi kan bruke disse materialene på en bærekraftig måte. Vi har inngått samarbeid med den sosiale virksomheten Sisters in Business som skaper arbeidsplasser for innvandrerkvinner gjennom lokal tekstilproduksjon, sier Cecilie Nybø Carlsen, Norwegians VP Product Manager.

Til å begynne med vil Norwegian selge to produkter som har blitt laget av langdistanseuniformene: En stilig, rutete toalettmappe og en nydelig silkepung; to unike og håndlagde produkter. Alt overskuddet fra salget vil gå til UNICEFs arbeid for barn i nød.En avgjørende kamp mot tekstilavfall
– Dersom prosjektet blir en suksess, kan vi redde tusenvis av plagg fra å bli kastet i søpla. Vi har alle et ansvar for å finne løsninger som reduserer miljøpåvirkningen fra tekstilbruken vår, sier Norwegians bærekraftsjef, Anders Fagernæs.

– Med dette prosjektet er Norwegian, UNICEF og Sisters in Business med på å gi en bærekraftig løsning på disse problemene – og ved å kjøpe disse produktene ombord, vil passasjerer også gjøre noe positivt for miljøet, samt hjelpe barn i nød og bidra til å skape arbeidsplasser, fortsetter Fagernæs.

Daglig leder i Sisters in Business, Sandra Tollefsen, sammen med Norwegians bærekraftsjef, Anders Fagernæs

Jobber mot fem av FNs bærekraftmål
– Dette er et utrolig spennende prosjekt, sier Camilla Viken, generalsekretær i UNICEF Norge. 
– Ja, det støtter UNICEFs arbeid over hele verden. Men dette ene prosjektet jobber også mot mange av FNs mål for bærekraftig utvikling; utrydde fattigdom; ansvarlig forbruk og produksjon; likestilling mellom kjønnene; samarbeid for å nå målene og stoppe klimaendringene, sier hun. 

Sisters in Business-gründer Sandra Tollefsen forklarer at å engasjere seg i prosjekter som disse hjelper innvandrerkvinner, som ofte kan “føle seg usynlige” uten jobb, til å spille en positiv rolle i samfunnet:

– Det er en transformasjon i livene til disse kvinnene – å ha selvrespekt for seg selv og sin familie, sier Tollefsen. 

– De har venner her, de er ikke ensomme lengre, de blir uavhengige. Dette er mye, mye mer enn en jobb for disse kvinnene, fortsetter hun. 

Kontakt for pressen: 
Norwegian: Senior kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson, tlf: 466 32010, epost: [email protected]
UNICEF: Kommunikasjonsrådgiver Nina Holand, tlf: 482 21 75, epost: [email protected]
Sisters in Business: Daglig leder Sandra Tollefsen, tlf: [email protected], epost: 913 48 206

Norwegian er et av de største lavprisselskapene i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 170 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har for andre gang blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax seks ganger. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere. 

Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube