GARMIN CATALYST

Garmin presenterer i dag Garmin Catalyst, et banebrytende verktøy for coaching i sanntid for racingsjåføren som ønsker å optimalisere kjøringen. Catalyst kan ikke sammenlignes med andre GPS-laptimere eller datasystemer, dette er den første enheten fra Garmin som er utviklet for å optimalisere kjøreprestasjon for racingsjåføren. Catalyst monteres i cocpit1 på racingbilen for å samle inn prestasjonsdata og leveres med stemmestyring for å hjelpe sjåføren til å nå sitt fulle potensiale ute på banen. Når runden er kjørt gir Catalyst en analyse på skjermen med informasjon om hvor på banen sjåføren kan spare tid. Det kreves ikke tid til nedlasting av data, man behøver heller ikke konfigurere grafer eller bruke tid på å laste inn data manuelt. Coachingen man får underveis på banen, samt dataen som automatisk leveres etter runden, er til hjelp for å optimalisere kjøringen og kan benyttes av sjåfører på alle nivåer.

Det er en gruppe internasjonale motorsportentusiaster hos Garmin, kjent som Garmin Pit Crew, som har designet og utviklet Catalyst. Garmin Pit Crew har jobbet iherdig i utviklingen, med et brennende ønske om å løfte motorsporten og racingssjåførens kompetansenivå på banen.

”Funksjonen True Optimal Lap i Catalyst er revolusjonerende”, forteller Adam Spence som er produktsjef hos Garmin og teamleder i Garmin Pit Crew-teamet.
”Frem til i dag har standarden for å vise raskeste runde på banen, vært å dele opp hver runde i ulike sektorer. Deretter har man beregnet raskeste tid for hver sektor og lagt tidene sammen for å få frem sjåførens i teoriens raskeste runde. Problemet er, basert på fysiske lover, at beregnet rundetid kan være umulig å oppnå. Catalyst er annerledes. Enheten samler inn flere data og identifiserer hver runde sømløst for skape den raskeste racinglinjen. Dette viser den raskeste tiden sjåføren kan oppnå, basert på linjer som faktisk er kjørt, og beregner videre en runde som er mulig å kjøre”.

I tillegg til funksjonen True Optimal Lap leveres også den innovative teknologien i True Track Positioning som benytter innebygde aksellerometre, 10 Hz multi-GNSS-posisjonering og bildebehandling for å automatisk skape et bilde av bilens linje på banen. Det fjernstyrte kameraet som medfølger spiller inn video i 1080 HD som senere kan spilles av på enheten, med tidssynkronisert overlagring som viser hastighet, rundetid og mye mer. På banen blir Garmin Catalyst din ”virtuelle trener” i sanntid med stemmestyrte beskjeder via Bluetooth til kompatibelt headset2 eller stereoanlegget i bilen. Instruksjonene blir gitt før og etter svinger og gir direkte tilbakemeldinger på blant annet tidlige eller sene apex-beslutninger, slik at man ikke behøver å vente til runden er kjørt.

Prosessen med å laste ned og tolke kjøredata kan være utfordrende, både for amatører og profesjonelle sjåfører. Garmin Catalyst revolusjonerer racingopplevelsen ved å tilby automatiske og direkte analyser av data direkte på skjermen. Så snart en runde er avsluttet kan man via berøringsskjermen se avanserte prestasjonsdata og se hvor man har forbedringspotensiale. Man sparer tid, får nøyktige svar og kan i tillegg til å se data på Catalyst-enheten også få dette raskt opp på dataskjerm, eller kompatibel telefon, via Garmin Connect.

Garmin Catalyst gir verdifull informasjon om for eksempel beste rundetid, delta-tid, antall runder og tid for hvert heat. Forslag, som kan justeres etter ønske, hjelper sjåføren å optimalisere tiden på banen. I tillegg leveres Catalyst med en preprogrammert database med internasjonale racingbaner slik at sjåføren alltid kan stille forberedt.

Garmin Catalyst leveres med medfølgende brakett for racingbil, sugekoppfeste eller brakettfeste for fastmontering. Catalyst er tilgjengelig på lager og selges til en veiledende utsalgspris på kr. 11.999,-
For mer informasjon, les mer på www.garmin.com/catalyst

1 MERKNAD! Enheten er kun beregnet for kjøring på racingbane og skal aldri benyttes på offentlig vei. Om ikke denne merknaden følges kan det lede til en ulykke som medfører skade på eiendom, alvorlige personskader eller dødsfall. Sjåføren er selv ansvarlig for å følge lover og regler og benytte enheten på en sikker og forsvarlig måte.

2 Krever hjelm eller headset (selges separat) med Bluetooth.