Forbedret Transit Connect: Et tonn nyttelast og laveste drivstofforbruk i klassen

Ford annonserte i dag forbedringer på sin mest solgte varebil i Norge de siste årene, Transit Connect. Nå får Transit Connect den beste drivstoffeffektiviteten i klassen og for første gang nyttelastekapasitet på opptil et tonn.

Med sitt klasseledende lave forbruk vil Transit Connect både redusere klimagassutslippene og spare eieren for driftskostnader. Enkelte varianter av den mellomstore varebilen tilbys nå med en tillatt totalvekt (GVM) på 2501 kilo. Det vil øke den tillatte nyttelastkapasiteten til tett oppunder et tonn (982 kilo*) og dermed forbedre produktiviteten ved at de kan frakte tyngre last.

Ford har også godkjent at 1,5-liters EcoBlue-dieselmotoren som kan fås på Transit Connect kan bruke den 100 % fornybare og plantebaserte dieselen HVO. HVO består av fornybart, ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett. Det gjør at bilen starter lettere når det er kaldt ute.

– Enda mer økonomisk, praktisk og bra for miljøet

– Dette gjør Transit Connect til et enda mer økonomisk, praktisk og miljømessig godt valg. Vi vet at norske kunder vil sette pris på enda høyere nyttelastkapasitet, samtidig som drivstoffkostnadene og utslippene blir lavere, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Ford introduserer også en ny og bedre utstyrt Proff+ serie i utvalgte europeiske markeder. Ett av disse er Norge. Her vil kunden få tilbud om unike designelementer som 16 tommers Sparke Silver aluminiumsfelger og sideskjørt, speilhus og dørhåndtak i samme lakkfarge som bilen. Proff+ kommer også med varme i setene, automatiske lys og med regnsensor for vindusviskerne.

I Norge fra midten av november

Forbedringene gjelder alle Transit Connect-variantene. Disse vil være hos Ford-forhandlere over hele Europa allerede i midten av november.

Den bestselgende Transit Connect-modellen L1 Trend med Fords avanserte 1,5- liters EcoBlue-dieselmotor med 100 HK eller 120 HK får nå et forbruk på 0,41 l/mil og har et CO2-utslipp på 109 g/km målt etter NEDC-standarden (0,51 l/mil og 134 g/km målt etter den nye og strengere WLTP standarden som vil gjelde fra 1/1-2021).


Økt nyttelastkapasitet etter kundetilbakemeldinger

Nyttelastkapasiteten til Transit Connect har også, etter tilbakemeldinger fra flere kunder, økt med 79 kilo – til 982 kilo. Økningen vil verken gå ut over kapasiteten eller bilens drivstofforbruk. Økningen er oppnådd ved å optimalisere både dekk og hjulkonfigurasjonen. I tillegg er muligheten for å få et dobbeltsete i kupeen fjernet på varianten med ekstra høy nyttelastkapasitet.

Dobbeltsetet kan fremdeles fås på varianter som ikke har fått den forhøyede kapasiteten.

Kunder som ønsker tillatt totalvekt på 2501 kilo og nyttelastkapasitet på 982 kilo kan velge mellom flere motor-alternativer som inkluderer 100 HK og 120 HK 1,5-liters EcoBlue dieselmotor med 6-trinns manuell girkasse eller en 8-trinns automatgirkasse.

————————————————

Bruttoverdi. Maks nyttelast varierer og er basert på tilbehør og kjøretøyets konfigurasjon. Se klistremerke i dørkarmen for kapasiteten til et bestemt kjøretøy.  

Om Ford Motor Company

Ford Motor Company er et global selskap med hovedkontor i Dearborn, Michigan, USA. Selskapet utvikler, produserer, markedsfører og har service på en rekke kjøretøy som inkluderer personbiler, SUVer, nyttekjøretøy, lastebiler, elektrifiserte kjøretøy og Lincoln luksusbiler.Konsernet leverer også finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. Ford Motor Company har som mål å ha en ledende rolle innen elektrifisering, mobilitetsløsninger, inkludert selvkjørende biler, og sammenkoblede tjenester. Ford har cirka 188 000 ansatte over hele verden. For mer informasjon om Ford, produktene og Ford Motor Credit Company, vennligst se www.corporate.ford.com

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford kjøretøy i 50 markeder og har ca. 45.000 ansatte ved sine heleide anlegg og konsoliderte fellesforetak. De har rundt 58.000 ansatte når ikke-konsoliderte virksomheter er inkludert. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomhet Ford Servicemarked og 19 produksjonsenheter (hvorav 12 er heleide anlegg og 7 er ukonsoliderte fellesforetak). Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Ford Motor Norge er en bilprodusent og mobilitetsselskap som importerer biler og deler for salg gjennom et forhandlernettverk på 82 salgs- og servicepunkter. Den første Ford-bilen kom til Norge allerede i 1906, trolig gjennom firmaet E.C. Gjestvang i Oslo. Lenge var det kun private forhandlere som importerte Ford til Norge via Danmark. Først i 1960 ble Ford Motor Norge etablert etter sterkt engasjement fra blant annet Trygve Lie, FNs første generalsekretær og norsk ambassadør i Washington.