Fagernes lufthavn Leirin legges trolig ned 1. juli

Dersom det i løpet av de nærmeste ukene ikke inngås en avtale med lokale aktører om overtakelse av lufthavna,  avvikles driften 1. juli. 

Rammen for driften av Fagernes lufthavn er beskrevet i oppdraget Avinor har fått fra Samferdselsdepartementet (SD) gjennom Prop. 19 S (2015–2016). Se egen lenke under denne saken. Følgende avsnitt legger føringer for videre drift:

«Regjeringa meiner at Avinor AS skal drive Fagernes lufthamn som rein charterflyplass fram til lokale eigarar kan overta ho, men ikkje lenger enn til 1. januar 2019. Dette føreset forlengd dispensasjon frå Luftfartstilsynet. Avinor skal drive lufthamna i den forfatninga ho har i dag. Ei ev. oppgradering av rullebanen ligg ikkje inne i forslaget. Det blir vidare føresett at lokalt næringsliv frå 2017 skal dekkje delar av Avinors kostnader for å vidareføre drifta, og at lokalt næringsliv i 2018 skal dekkje halvparten av Avinors kostnader.»

– Avinor har vært i dialog med lokale aktører, men det er ikke kommet noen avklaringer, ei heller etablert et selskap vi kan sende regninger for driften til. Avinor planlegger derfor å stanse driften fra 1. juli i år, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud. 

———————————————————————

Avinor har ansvar for de 45 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen – og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo lufthavn.

Over 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinor finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.