Eurovisionfinalen ga SMS-topp

Pressemelding – 27. mai 2021 06:30

(Fornebu, 27. mai 2021) I et delvis nedstengt Norge har det norske folk brukt teletjenestene flittig for å holde kontakt med venner og familie. 17. mai ble det sendt dobbelt så mange bildemeldinger (MMS) som på en vanlig fridag. Trafikken i Telenors nett nådde toppen under finalen i Eurovision Song Contest (ESC), da mer enn 350.000 stemmer ble avgitt via SMS.

Trafikken i Telenors nett har økt jevnt under hele pandemien. I de mange røde dagene i mai er det registrert skyhøye trafikktall. Kristi Himmelfartsdag målte Telenor ny rekord i mobilnettet, 30 prosent over normaldager. Årets tall er 90 prosent over tilsvarende måling Kristi Himmelfartsdag i fjor, som var topptrafikkdagen i mai 2020.

MMS-topp 17. mai

Når mange ikke kunne treffes 17. mai, ble bildemeldinger en god reserveløsning. Over 1,2 millioner MMS-meldinger ble sendt denne dagen. Dette er mer enn dobbelt så mange som en normaldag.

Det ble satt ny meldingsrekord i Telenors nett 17. mai, da 1,2 millioner meldinger gikk gjennom nettet. Foto: Martin Fjellanger.

Svært mange nordmenn satt benket foran TV-skjermen da finalen i den europeiske melodifestivalen pågikk. Og mange sverget til den gode gamle SMS-løsningen da stemmene skulle avgis. Over 350.000 stemmer var registrert gjennom Telenors nett da avstemningen var avsluttet. I tillegg til stemme-meldingene gikk det i samme tidsrom over 400.000 SMS-meldinger gjennom Telenors nett i, så Eurovision-finalene engasjerte stort, viser Telenors tall.

Snapchat mest populært

For trafikk fra sosiale medier er det spesielt Snapchat som skiller seg ut i denne perioden. Snapchat-bruken var 17. mai høyest rundt kl 12.00. Det er drøyt en dobling av trafikken i forhold til normalnivå på fridager. Snapchat fikk en topp lørdag kveld, et tidspunkt som sammenfaller med da Norges bidrag ble vist i ESC.

Enkelt å bruke de tradisjonelle tjenestene

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor er ikke overrasket over at den tradisjonelle tekst- og bildemeldingen holder stand til tross for framveksten av sosiale medier.

– Det er enkelt å sende tekst- og bildemeldinger, og mange nye aktører ser at dette er en effektiv måte å kommunisere på. For mens sosiale medier har overtatt deler av privatkundenes kommunikasjon, ser vi at andre aktører bruker SMS som aldri før. Dette gjelder for eksempel helsevesenet som bruker SMS til både vaksine-innkalling og målrettet koronainformasjon til utvalgte geografiske områder. Vi ser også at næringslivet med økt netthandel og “klikk og hent” bruker SMS for å varsle at varer er på vei i posten eller i butikken, sier Amundsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge
Tlf: 900 21 000, e-post: ba@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse