Emilie Nicolas sitt tredje album er ute nå!

De elleve nye låtene tar deg med hele veien fra lammende kjærlighetssorg til dansbare høyder.

– Mange av låtene ble laget mens jeg hadde skikkelig kjærlighetssorg, andre mens jeg befant meg helt i den andre enden av følelsesskalaen. Albumet er satt sammen som en reise gjennom alle sinnstilstandene der i mellom, forteller Emilie selv.

Det reflekteres over relasjoner i fortid og samtid, relasjoner som endrer seg og relasjoner som tar slutt. Fra kaotisk og usikkert, til nyvunnet ro og den blå himmelen bak skyene.

Musikalsk viser albumet flere sider av Emilie. Ekte, nært og nakent på den ene siden, sassy, lekent og smekkfullt av attitude på den andre. Hun byr på både fremoverlent R&B, nært og mer akustisk og de episke uttrykkene mange kanskje assosierer med katalogen hennes fra før. Referanser kan nevnes i hopetall – fra flamenco, reggaeton og rap, til EDM, bossa nova, James Blake, Frank Ocean og moderne pop.

– Jeg har beveget meg litt ut av komfortsonen nå og det har vært godt. Jeg har vært involvert i flere prosesser og beslutninger underveis, og har arrangert en del av vokalen på albumet selv. Det er jeg er stolt av, og jeg har lyst til å bli enda flinkere på det. Jeg vil gjerne få folk til å danse litt nå også, da.

Med begge hendene på rattet har Emilie staket ut en kurs hun har ønsket seg i en stund og viser seg nå som en tydeligere, sterkere og mer åpen låtskriver enn noen gang. Hun har kjent på en større frihet i prosessen – kanskje et resultat av albumtittelens klare oppfordring? La henne puste.

– Som albumtittel er det et slags «la meg leve!», men det betyr jo mye mer også. La henne puste, la alle damer puste og la jorden puste, sier Emilie og sikter med det til «No humans». Albumets sistespor, som beskriver et scenario der jorden får fri fra menneskene for en stund.

Gotta let her breathe

Let her breathe for one night let her breathe

Let there be no humans tonight

Linjene har eksistert en stund, men ble brått ubehagelig aktuelle i lys av coronautbrudd, karantene og isolasjon. Bilder fra ellers så forurensede byer som kan se blå himmel for første gang på evigheter, tomme gater og lock down. Spesielle omstendigheter for det meste og de fleste. Da er det kjærkomment med en musikalsk pustepause med Emilie Nicolas.

———

Emilie har knyttet til seg et knippe nye samarbeidspartnere i arbeidet med albumet. Hun har fått produsenthjelp av Thomas Kongshavn (Karpe, Dagny), Ole Torjus Hofvind (Cezinando, Gabrielle) og Aksel «Axxe» Carlson (Karpe, Arif, Unge Ferrari).

Thomas Kongshavn, som attpåtil er Emilies fetter, har vært del av prosjektet siden det besto av kun noen skisser.

– Musikalsk har det vært en spennende reise. Å se Emilies ideer i skisseformat og siden få være med å utforske hvor de skal videre. Hvor mye av “det gamle” soundet skal vi ha med? Hvordan kan jeg finne meg selv i hennes sound? Det har blitt eksperimentert mye, forteller Kongshavn og fortsetter:

– For meg har det hele tiden dreid seg om å finne veien fra Emilies ideer til følelsen av ferdig låt på en måte som ivaretar hennes visjon.

I første del av prosjektet var Aksel «Axxe» Carlson med på å finne denne retningen med bidrag på noen av låtene.

– Vi ville det skulle være litt mer dansbart og upbeat enn tidligere. Det er alltid gøy å få være med på å pushe artister videre og bidra med nye musikalske retninger og uttrykk. Og man føler seg litt ekstra heldig når man i tillegg får gjøre det med en så flink artist, sier han.

– Det nye lydbildet har ganske mye “urban” i seg, sammenlignet med tidligere. Jeg opplever Emilie som en veldig fri sjel i studio, hun er glad i å utforske og eksperimentere med alt mulig. Hun har ofte tydelige idéer om konsepter og låter, men er også glad i å improvisere – både alene og sammen med musikere, forteller Ole Torjus Hofvind, som kom inn i prosjektet etter Carlson og har fulgt det over målstreken sammen med Thomas Kongshavn og Emilie selv.

Nicolay Tangen Svennæs har vært del av Emilies band og musikalske univers i lang tid, og har også vært en stødig og trygg kraft i arbeidet med det nye albumet. Han kjenner henne godt, og er ikke i tvil:

–Emilie har aldri vært så dansbar og feelgood som hun tidvis er her. Det er en musikalsk side av henne som ikke har blitt vist så mye tidligere, men som er veldig tro mot den sanne personligheten hennes.

Mottagelsen har vært strålende så langt, Dagsvisen ga albumet terningkast 5, mens både Aftenposten og NRK trillet en sekser.

Emilie Nicolas er også nominert til årets Bendiksen-prisen i regi av Gramart.