Det anerkjente designstudioet Formafantasma tar for seg ull i ny utstilling

Oltre Terra. Historier om ull
26. mai–1. oktober 2023
Nasjonalmuseet. Lyshallen

Pressevisning onsdag 24. mai, kl 11. Formafantasma og kurator Hanne Eide vil være til stede. Vi ber om påmelding til simen.joachim.helsvig@nasjonalmuseet.no innen tirsdag 23. mai kl. 12.

Med utstillingen «Oltre Terra. Historier om ull» tar det anerkjente italienske designstudioet Formafantasma for seg ull som et materiale, og ser på hvordan det knytter sammen design- og tekstilindustri, økonomi, biologi, og miljømessige spørsmål.

Dette er den første designutstillingen i det nye Nasjonalmuseet. Men den inneholder få designobjekter, og skiller seg dermed fra det man vanligvis forventer av utstillinger i denne kategorien. I stedet har Formafantasma samlet et vell av forskjellige gjenstander, fotografier, videoer og annet materiale som på ulike måter belyser ullutvinningen og -produksjonens komplekse historie, og viser noen av de økonomiske og økologiske ringvirkningene av dagens globale ullindustri.

Mote- og designverdenen har blitt stadig mer opptatt av hvordan man arbeider med naturressurser, både i et økologisk og i et historisk og kulturelt perspektiv. Dette reflekteres i utstillingen «Oltre Terra», der et hverdagslig materiale som ull blir satt i en større sammenheng, sier kurator for utstillingen, Hanne Eide.

Tittelen Oltre Terra er en oversettelse til italiensk av ordet transhumans, som betegner en sesongbetont flytting av beitedyr som er ute hele året. Dette er en eldgammel beiteform som utnytter ressursene der de er tilgjengelige til enhver tid.
Ideen om å «gå fra beite til beite» beskriver også godt tverrfagligheten som gjennomsyrer utstillingen. Forskningen til Formafantasma har bestått av samtaler og samarbeidsprosjekter med utøvere fra flere ulike fagfelt: designere, kunstnere, antropologer, evolusjonsbiologer, jurister, kuratorer, gjetere, musikere og bønder.

Utstillingen viser at ull ikke bare er et råstoff for designobjekter som tekstiler og møbler, men del av en vidtfavnende økologi der mennesker, dyr og miljø påvirker hverandre. Som helhet kaster «Oltre Terra» et kritisk blikk på dioramaet som presentasjonsform. Dioramaer brukes gjerne i naturhistoriske museer til å gjengi statiske naturscener, men her blåses diorama-formatet opp til en installasjon som blant annet består av seks reproduksjoner av ulike saueraser i naturlig størrelse, et teppe laget av ullsorter som vanligvis forkastes av tekstilindustrien, samt dokumenter, filmer, biprodukter av fremstillingsprosesser og ulike typer organisk materiale.

Her finner du gjenstander knyttet til ullproduksjonens lange tradisjoner, men også materiale som tar for seg teknologien som ligger bak den internasjonale ullindustrien i dag. Alle elementene vises side om side for å motvirke de hardnakkede kategoriseringene som skiller mennesker fra dyr og produkter fra biologisk materiale.

Det er produsert en katalog og en nettside som presenterer forskningen som ligger til grunn for utstillingen.

Formafantasma
Det italienske designstudioet Formafantasma (etablert i 2009) er internasjonalt anerkjent for sin eksperimentelle og undersøkende tilnærming til designfaget. Blant studioets tidligere arbeider er et forskningsprosjekt om e-søppel og en møbelkolleksjon laget av lava. De har arbeidet med produsenter som Flos og motehus som Fendi og Hermès. I 2022 var de utstillingsarkitekter for hovedutstillingen på den 59. kunstbiennalen i Venezia. Gjennom utstillinger som «Cambio» på Serpentine Galleries i London, har de tatt til orde for at designfeltet trenger nye retninger og visjoner, og at det er behov for en dypere forståelse av våre naturlige og menneskeskapte omgivelser.

Formafantasmas arbeid er representert i samlingene til blant andre Museum of Modern Art og Metropolitan Museum i New York, Victoria & Albert Museum i London og Stedelijk Museum i Amsterdam.