​Keep-it Technologies kåret til nasjonal Made in Norway-vinner

Keep-it Technologies har utviklet en innovativ holdbarhetsindikator for mat. Nå er selskapet kåret til nasjonal Made in Norway-vinner.

Vi er svært stolte over å ha vunnet Avinors Made in Norway konkurranse. Denne utmerkelsen gir oss økt synlighet og vil bidra til økt bruk av Keep-it indikatoren i Norge, samtidig som det gir oss ekstra motivasjon når vi nå er i ferd med å lansere konseptet for fullt i Europa.

Det er meget gledelig at juryen ser samfunns- og miljøgevinstene med Keep-it indikatoren. Vi har beviselig vært med på å redusere matsvinnet både i dagligvaren og i husholdningene, og vi merker at flere og flere forbrukere tar i bruk Keep-it, sier Kristen A. Hovland, administrerende direktør i Keep-it Technologies.

Med prosjektet Made in Norway har Avinor ønsket å løfte fram norske verdiskapere fra hele landet. Rundt tusen flotte bedrifter registrerte seg i Made in Norway-portalen. Nå har en fagtung jury plukket ut vinneren.

-Keep-it Technologies er innovasjon og verdiskaping på sitt beste. En genial, bærekraftig idé er realisert på en forbilledlig måte. De er en verdig nasjonal vinner av Made in Norway, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge. Hun har ledet en jury med representanter fra samarbeidspartnerne Norges forskningsråd, DOGA, Ferd, Abelia og Virke, samt Avinor.

Vinneren ble valgt ut i fra en helhetlig vurdering av bærekraft basert på økonomi-, miljø- og samfunnseffekter. Det er også gjort en vurdering av bedriftenes innovasjonsgrad, gjennomføringsevne og evne til å formidle sitt produkts egenskaper og potensiale.

I premie får Keep-it Technologies verdifull profilering og spesialtilpasset rådgivning fra prosjektets samarbeidspartnere.

Tirsdag 16.12. kl 12 får vinneren overrakt diplom og premie hos Avinor, Dronning Eufemias gate 6, 0191 Oslo.

-Vi gratulerer den verdige vinneren Keep-it Technolgies og takker for alle bedriftene som har registrert sin bedrift, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Pedersen.

Avinor er opptatt av å legge til rette for regional verdiskaping.

– Avinors samfunnsoppdrag er å eie, drive og utvikle et landsomfattende nett av lufthavner, og med det bidra til å koble mennesker til muligheter. Våre lufthavner binder Norge sammen, og Norge sammen med verden. Slik legger vi til rette for verdiskaping i hele landet. Gjennom Made in Norway har vi ønsket å løfte fram alle dem som griper muligheten og skaper verdiene vi lever av, avslutter en engasjert konsernsjef.

Made In Norway Nasjonal Vinner from Medvind Eventbyrå AS on Vimeo.

Kontaktinfo 

Avinors pressetelefon (se under) 

og 

Tove Elisabeth Lutdal

Marketing & communications, Keep-it Technologies

[email protected]

+47 90 73 49 49

Mer info:

https://madeinnorway.avinor.no/

http://www.keep-it.no

Om Keep-it holdbarhetsindikator

●Det eneste verktøyet som gir løpende informasjon om faktisk holdbarhet på matvarer.

●Registrerer temperatur over tid og viser hvor mange dager faktisk holdbarhet som gjenstår.

●Er unikt kalibrert til holdbarhetsprofilen for hvert enkelt produkt og settes på som siste steg i emballeringsprosessen.

●Den mørke stripen beveger seg fra høyre mot venstre. Tallet under viser antall dager igjen.

●Innholdet i indikatoren er harmløst og plasten kan resirkuleres.

●Finnes i dag hos REMA 1000, Kolonial.no og på Oslo Universitetssykehus.

●I 2017 vil det produseres mer enn 30 millioner indikatorer for det norske markedet.

●REMA 1000 har siden 2012 benyttet Keep-it på over 30 millioner ferskvarer. Dette har blant annet redusert matsvinnet på kjøttdeig fra Nordfjord med 60%.

Om matkasting i Norge og Europa

Hvert år kastes bortimot 355 000 tonn fullt spiselig mat i Norge.

I Norge står matindustrien og dagligvarehandelen står for 39 prosent av matsvinnet, mens forbrukerne står for de resterende 61 (ForMat konferansen september 2016).

EUs eget program for å redusere matsvinn har avdekket at det hvert år kastes nesten 90 millioner tonn mat i EU hvert år. 55 millioner europeere ikke har råd til mat av god kvalitet annenhver dag.