​Introduserer nye Ford Ranger Raptor Special Edition: Enda råere og mer eksklusiv

Pressemelding –

Nå kommer den tøffeste Ford Performance-versjonen av Europas og Norges mest solgte pickup som en ny og eksklusiv spesialutgave. Med Ranger Raptor Special Edition blir råtasspickupen enda råere.

Den allerede kraftfulle pickupen, blir nå enda mer oppsiktsvekkende, med både ny styling, racingstriper og enda mer premium interiør.

Allerede til høsten i år vil Ranger Raptor Special Edition være hos Ford-forhandlere over hele Europa. Tidligere i år har allerede tre andre varianter av det som var den klart mest solgte pickupen i Norge i fjor, blitt lansert: Ranger Wolftrak, Ranger Stormtrak og den rallyinspirerte Ranger MS-RT.

Den eksklusive nyheten er blant heltene i den nye actionfilmen “The Good, the Bad and the Bad-RSE”– en westerninspirert film som i dag ble lansert av Ford. I filmen blir Ranger Special Editions fornyede fremtoning og ekstreme egenskaper i terreng i høy hastighet vist frem sammen med de andre nye tøffe Ranger-variantene.

Råere og mer oppsiktsvekkende

– Med den nye Ranger Raptor Special Edition får du mange unike eksteriørdetaljer og en rekke forbedringer i kupeen som til sammen gjør vår råtasspickup enda mer oppsiktsvekkende og tøff. Å være stjerne i sin egen western-film er den perfekte måte å fremheve bilens appell, sier manager Ford Performance i Ford Europa, Stefan Muenzinger.

Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance for å være den ultimate Ranger-modellen. Hjulopphenget er spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som både kontrollen over bilen og komforten forblir uendret. Under panseret på spesialmodellen sitter en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue 213 HK dieselmotor med et dreiemoment på hele 500 Nm*. Kreftene fordeles lynraskt og effektivt gjennom en 10-trinns automatgirkasse som er den samme som brukes i Ford Mustang.

Sammenlignet med Ranger XLT er sporvidden til Ranger Raptor økt med 150 mm og bakkeklaringen med 51 mm for at den enda bedre skal kunne takle tøft terreng.

– Vi har hatt stor suksess med salget av våre spesialmodeller av Norges mest solgte pickup i fjor. Populariteten til Raptor har også vært over all forventning. Rundt 30 % av vårt totale salg av Ranger i 2020 var faktisk av denne. Derfor har vi også god tro på at Ranger Raptor Special Edition vil slå godt an i Norge, sier Espen Markussen, salgssjef nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.


Eksklusive eksteriør- og interiødetaljer

Den eksklusive Raptor Special Edition kommer i de tre fargene Performance Blue, Conquer Grey og Frozen White. Sammen med disse får du svarte matte racingstriper med rød kontrastfarge på panseret, taket, og på bakluken. I tillegg finner du racingstripene på siden av bilen, der de strekker seg fra de fremre dørene og hele veien opp over de brede hjulbuene bak. Dette forsterker den heftige pickupens performance-karakter ytterligere.

I tillegg til racingstripene har også tauekrokene blitt røde mens hjulbuene, front- og bakstøtfanger, dørhåndtak og signatur Ford-grillen fått en finish i matt svart, i stedet for de grå eksteriørdetaljene som er standard på den vanlige Ranger Raptor.

På innsiden av Ranger Raptor Special Edition har den også blitt enda mer sporty enn originalen. Her er det røde sømmer i ratt, rundt instrumentpanelet og i dørene. Skinnsetene er designet for å være komfortable samtidig som de skal gi deg all den støtte du trenger når pickupen kjøres i tøft terreng eller på en plettfri motorvei. Det Special Edition-eksklusive Raceway Grey instrumentpanelet hever den eksklusive følelsen ytterligere i kupeen.

Utviklet for å levere ekstremt gode offroad-egenskaper

Special Edition versjonen får også Ranger Raptors unike Ford Performance chassis, spesialutviklet for kjøring i terreng i høy hastighet. Ved hjelp av FOX støtdempere med «Position Sensitive Damping» får du mer dempekrefter og ekstremt gode offroad-egenskaper, der dette er tillatt, samtidig som dempingen er mer moderat ved kjøring på vanlig vei. Høyytelsesdemperne er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Et spesialtilpasset bakhjulsoppheng gjør også at akselen kan flyttes opp og ned med begrenset sideveis bevegelse. General Grabber AT3 All-terrain dekk sørger for maksimalt grep på løst underlag.

Det unike «Terrain Management System» gjør at sjåføren kan velge mellom 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for forskjellige kjøremodus, inkludert Baja-mode. Dette er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally, og brukes for å få fullt utbytte av alle den ekstreme pickupens fantastiske offroad-prestasjoner, der dette er tillatt.

Den nye spesialmodellen av Norges tøffeste pickup koster fra kr. 736 625.

Se den nye filmen med Ranger Raptor Special Edition i hovedrollen her:

*Blandet forbruk: 1,07 l/mil, CO-utslipp fra 277 g/km (WLTP)