​Ford eksperimenterer med «hunderoboter» for mer effektiv produksjon

Møt de hundelignende robotene – en av Fords nyeste innovasjoner for å sikre en mer effektiv bilproduksjon. Robotene sitter og gir labb, men kan også skanne omgivelsene 360 grader med høyoppløselige kameraer i jakten på forbedringer.

Fluffy og Spot kalles de to hundelignende robotene som ved hjelp av fem kameraer skal påvise endringer i produksjonen ved Van Dyke girkassefabrikken i Michigan, USA. Pilotprosjektet starter i august, og skal bidra til både tids- og kostnadsbesparelser samt øke effektiviteten.

– Først utvikler og bygger vi en fabrikk. Gjennom årene blir det gjort endringer som sjelden dokumenteres og fanges opp. Ved hjelp av robotene får vi oversikt over hvordan fabrikken faktisk ser ut akkurat nå, og kan dermed bygge en enda mer effektiv fabrikk, sier, Fords Digital Engineering Manager, Mark Goderies.

De to firbeinte robotene er leaset inn fra Boston Dynamics, et selskap som er kjent for å utvikle avanserte roboter. Robotene kan komme seg opp stigninger på inntil 30 grader og gå i trapper i timevis. Ved en hastighet på nesten 5 km/t har de drøyt 30 kilo tunge robotene batterikapasitet til nesten to timers arbeid.

Gjør unna jobben billigere og på halvparten av tiden

– Før brukte vi laserskanner og stativ og stoppet ved de ulike stasjonene. Ved hvert av stoppene brukte vi rundt 5 minutter for at laseren skulle få skannet ferdig. Skanning av en hel fabrikk kunne ta uker. Nå kan Fluffy gjøre den samme jobben på halvparten av tiden, sier Goderis.

Den gamle arbeidsmåten var også kostbar. Det kostet rundt 300 000 dollar å få skannet en fabrikk. Med pilotprogrammet Ford nå starter opp, vil denne kostnaden etter planen være en brøkdel av dette. Bruken av den avanserte teknologien skal gjøre fabrikkene mer effektive og raskere, noe som i siste instans skal føre til at nye kjøretøy raskere kommer i salg.

Fraktes rundt av en selvkjørende robot

Ifølge Goderis er planen på sikt at robotene skal fjernkontrolleres og fortløpende sørge for innsamling av informasjon fra Fords fabrikker i hele USA. I første omgang blir de hundelignende robotene programmert til å følge en spesiell rute. De kan styres via en kontrollenhet hvor en «hunderobotpasser» kan følge med hva Fluffy eller Spot til enhver tid kan se.

En spesielt utviklet selvkjørende robot (Autonomous Mobile Robot) – kalt Scouter – frakter Fluffy og Spot mellom områdene som skal skannes. Dermed sparer robotene batterikapasitet mellom arbeidsøktene. Scouter 3D-skanner områdene den kjører gjennom, og benytter seg av Fluffy og Spot der det er for vanskelig å komme til.

Om Ford Motor Company

Ford Motor Company er et global selskap med hovedkontor i Dearborn, Michigan, USA. Selskapet utvikler, produserer, markedsfører og har service på en rekke kjøretøy som inkluderer personbiler, SUVer, nyttekjøretøy, lastebiler, elektrifiserte kjøretøy og Lincoln luksusbiler.Konsernet leverer også finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. Ford Motor Company har som mål å ha en ledende rolle innen elektrifisering, mobilitetsløsninger, inkludert selvkjørende biler, og sammenkoblede tjenester. Ford har cirka 188 000 ansatte over hele verden. For mer informasjon om Ford, produktene og Ford Motor Credit Company, vennligst se www.corporate.ford.com

Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford kjøretøy i 50 markeder og har ca. 45.000 ansatte ved sine heleide anlegg. De har rundt 59.000 ansatte når fellesforetak og ikke-konsoliderte virksomheter er inkludert. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomhet Ford Servicemarked og 19 produksjonsenheter (hvorav 12 er heleide og 7 er ukonsoliderte joint venture fasiliteter.). Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Ford Motor Norge er en bilprodusent og mobilitetsselskap som importerer biler og deler for salg gjennom et forhandlernettverk på 82 salgs- og servicepunkter. Den første Ford-bilen kom til Norge allerede i 1906, trolig gjennom firmaet E.C. Gjestvang i Oslo. Lenge var det kun private forhandlere som importerte Ford til Norge via Danmark. Først i 1960 ble Ford Motor Norge etablert etter sterkt engasjement fra blant annet Trygve Lie, FNs første generalsekretær og norsk ambassadør i Washington.